تولید کنندگان و متخصصین در کارخانه های تولید سیلیکون آر تی وی RTV به علت سهولت در دمای محیط کار، این ماده را به دو قسمت تقسیم کرده اند که پس از مخلوط و ترکیب کردن این دو با یک دیگر در دمای معمول فضا پس از گذشت چند ساعت تغییر شکل داده و به شکل الاستومر تبدیل می شود. البته این نکته را باید بدانید که به علت تقسیم شدن و سپس تبدیل شدن این ماده به آن RTV-2 نیز می گویند. قسمت دوم این ماده همان هاردنر کاتالیزور است که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

به طور کلی سیلیکون یک ماده ای است که به صورت مایع غلیظی وجود دارد. این مایع رنگ های مختلفی داشته و برای قالب گیری با یک ماده دیگر به نام هاردنر مخلوط می شود و به صورت یک مایع لاستیکی انعطاف پذیر و چسبی در می آید، البته که انواع مختلفی دارد و به همین دلیل در موارد متفاوتی کاربرد دارد. همچنین این قالب هایی با این جنس در صنایع مختلفی کاربرد دارند. امروزه استفاده از قالب های سیلیکونی برای قالب گیری مجسمه ها، ساخت کادو و موتیف های کوچک از جنس پلی استر رواج شده است، اما قبل از هر چیز باید کاربرد این قالب ها و طرز استفاده از آن ها را بدانید.

استفاده از قالب های سیلیکونی در موارد زیادی کاربرد دارد که چند نمونه از آن ها را برای شما بیان کرده ایم از جمله:

  • ساخت قالب سیلیکونی جهت ساخت کادو و موتیف های کوچک با جنس پلی استر
  • استفاده از این قالب ها جهت ساخت انواع مجسمه های رزینی و پلی استری مختلف که در سایز بندی های کوچک و بزرگ موجود هستند.
  • تولید قالب های شکلات و انواع ظروف ژله با استفاده از فوندانت به صورت کاملاً بهداشتی
  • ساخت و قالب گیری بدلیجات رزینی و فانتزی پر طرفدار
  • کاربرد قالب های سیلیکونی در تولید و ساخت تاج پرده و گل میخ البته از جنس رزینی و پلی استر
  • جهت تولید قالب شمع های کوچک و بزرگ به صورت فانتزی و غیر فانتزی
  • ساخت انواع قطعات و لوازم خودرو به گونه فایبرگلاس
  • استفاده از قالب برای ساخت تاج مبلمان که از جنس پلی استر می باشد. این کاربرد به این معنا است که شما می توانید هر مدل منبتی را که در صنایع چوبی کاربرد دارد، با استفاده از رزین پلی استر و قالب سیلیکونی بسازید، حتی بعضی از دستگیره های کمد و کشو های چوبی را به صورت رزینی و پلی استر با استفاده از این روش می توان ساخت.

این موارد تنها نمونه هایی از پر کاربرد ترین ها بود، در صورتی که هزاران موارد و روش دیگر برای استفاده از قالب ها وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به شما ساخت قالب برای مجسمه سازی را آموزش دهیم. ما پیشنهاد می کنیم قالب گیری با این مایع غلیظ را یاد بگیرید تا بتوانید مجسمه ها، بدلیجات، شمع ها یا هر علاقه دیگری که دارید، خودتان با جنس رزین پلی استر بسازید. تنها با یاد گرفتن قالب گیری برای یک مجسمه، روش کار کردن مشخص شده و ساخت دیگر محصولات راحت تر خواهد شد.

طرز تهیه و ساخت قالب برای مجسمه

طرز قالب سازی با سیلیکون راه های مختلفی دارد به سلیقه و روش کار شما باز می گردد، اما در این مطلب ساخت یک قالب برای یک مجسمه از جنس پارافین را به شما آموزش خواهیم داد:

1- ابتدا مجسمه را در داخل یک ظرف پلاستیکی یا شیشه ای قرار داده و کف آن را به ته شیشه بچسبانید تا سیلیکون به زیر آن نفوذ نکند. البته باید با استفاده از چسب حرارتی دور تا دور ظرف را پوشانده تا مواد از آن خارج نشود.

2- پس از مخلوط و ترکیب کردن سیلیکون با قسمت دوم آن یعنی هاردنر، ترکیب را بر روی مجسمه و در ظرف بریزید. دقت داشته باشید که درصد ترکیب مواد با یک دیگر و زمان باقی ماندن آن برای هر سیلیکون متفاوت است و باید طبق دستور العمل های مربوط به ماده خریداری شده پیش بروید.

3- طرز ریختن سیلیکون به این صورت است که از گوشه ظرف و به صورت آرام ریخته می شود تا تمام مجسمه شما را در بر بگیرد. این کار از ایجاد حباب در ظرف و خراب شدن قالب جلوگیری می کند.

4- پس از اتمام کار و گذشت چند ساعت (بستگی به زمان گفته شده بر روی قوطی سیلیکون دارد) و تمام شدن مراحل پخت قالب شما آماده است. برای بیرون آوردن مجسمه از داخل قالب و کاربرد توانایی های ریخته گری در آن بهتر است از یک تیغ تیز و برش های زیگزاگی جهت در هم قفل شوندگی صحیح تر استفاده شود. در این لحظه قالب سیلیکونی شما آماده و قابل استفاده است.

نکات مهم در مورد قالب های سیلیکونی

استفاده از این ماده در قالب های صنعتی، هنری و گچ بری زیاد کاربرد دارد. برخی از سیلیکون ها حالت مایع داشته و بعضی از آن ها حالت خمیری و چسبی دارد که باید با دخالت دست بر روی جسم کشیده شوند. به طور معمول این ماده از قوطی یک کیلویی تا گالن های بزرگ در بازار برای خرید وجود دارد.

فرم، جنس، رنگ، شکل، نسبت مخلوط دو قسمت و همچنین مشخصات دقیق تر مانند زمان نهایی شدن غلظت، زمان ترکیب، مقدار، مدت طولانی شدن کار و مقاومت ماده بستگی به نوع سیلیکون RTV-2 و کارخانه تولید کننده آن بستگی دارد که باید در هنگام خریداری محصول نکات گفته شده را که معمولاً بر روی بدنه قوطی نوشته شده است، بدانید.

نکته مهم دیگر این که دستور العمل هر کارخانه برای مصرف مواد باید بر روی بدنه آن قوطی نوشته شده باشد؛ به همین علت بهتر است ضمن دقت به تاریخ مصرف مواد، نسبت های ترکیب را با روش مصرف روی قوطی هماهنگ کنید. برخی از این مواد برای تهیه قالب جهت تکثیر مجسمه های گچی یا شمع، بعضی دیگر برای مجسمه هایی از جنس پلی استر و سیمانی و برخی برای ریختن مجسمه هایی از جنس آلیاژ های زود گداز و زود گذر مانند سرب مناسب هستند.

و آخرین نکته این که خود ماده سیلیکون ضرری ندارد، اما سخت کننده آن یعنی هاردنر باعث ناراحتی های پوستی می شود؛ لذا در هنگام کار دستکش به دست داشته باشید.