قالب های سیلیکونی عموماً در اکثر مغازه ها یافت می شوند و افراد زیادی از آن ها استفاده می کنند. این قالب ها چسبندگی نداشته و انعطاف پذیر نیز هستند. آن ها در رنگ های روشن تولید می شوند و قیمت نسبتاً ارزانی دارند. همچنین بهتر است از قبل چگونگی کار کردن با این قالب ها را بدانید تا بتوانید با روش های بهتری از آن ها استفاده کنید. در این مطلب توضیحات کاملی در مورد کاربرد قالب ها و تهیه آن ها خواهیم داد.

به طور کلی قالب های سیلیکونی ظروفی از جنس پلیمر و در صورت استفاده صحیح، کاملاً نچسب هستند. آن ها با انعطاف پذیری بالا و ویژگی های خاصی که به نسبت قالب های دیگر دارند، کار کردن را برای شما لذت بخش خواهند کرد. مهم ترین مشخصه این قالب ها توانایی بالای آن ها در تحمل دما است که ممکن است گاهی به 45 درجه سانتی گراد هم برسد.

از دیگر مزیت های مهم این ظروف می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر شرایط نامساعد جوی مانند رطوبت، اشعه و تابش نور اشاره کرد. آن ها با داشتن چنین مشخصاتی و همچنین رنگ های جذاب، به یکی از ظروف مهمی تبدیل شده اند که باید در هر خانه ای وجود داشته باشند.

کاربرد قالب های سیلیکونی

اگر بخواهید در مورد کاربرد این ظروف بدانید بهتر است برای مقدمه مطالب بگوییم که از آن ها برای ساخت قالب مجسمه های مختلف از جنس پلی آستر، پارافینی و …، ساخت قالب های شکلات، ژله و فوندانت، ساخت اکسسوری ها و بدلیجات رزینی، شمع سازی و انواع ژله و دسرهای یخچالی استفاده می شود. این موارد تنها نمونه های کوچکی از کاربرد این ظروف بود. در ادامه مطالب درباره کارایی های بیشتر و طرز استفاده از آن ها کاملاً خواهیم گفت.

استفاده جهت درست کردن کیک های سالم و خانگی

این قالب ها برای پختن کیک های فانتزی، ساده، طرح دار و … کاملاً مناسب هستند و حتی انواع کوچک آن ها برای درست کردن بستنی، شکلات، کوکی های خوشمزه، کیک های پنیری و دیگر دسرها مناسب هستند.

کاربرد در سرو میان وعده

همان طور که اشاره کردیم، قالب های سیلیکونی در انواع اقسام مدل ها و رنگ ها وجود دارند. شما به راحتی می توانید خوراکی های متنوع خود را در آن ها ریخته و در زمان سرو بر روی میز ناهار یا پذیرایی قرار دهید. اگر نکات مربوط به شمع سازی را بلد باشید نیز می توانید انواع شمع های مختلف و طرح دار را ساخته و برای تزئین بر روی میز قرار دهید. استفاده از این قالب ها برای کسانی که بهره بردن از ایده های مختلف را ترجیح می دهند و خلاقیت خاصی دارند بسیار مناسب بوده و می توانند هر کدام از خوراکی ها و دسرها را در یک قالب جداگانه قرار دهند.

درست کردن شمع

سیلیکون های دو قسمتی که به آن ها RTV-2 نیز گفته می شود، به راحتی با یک هاردنر ترکیب شده و با مواد دیگری مانند پارافین شما می توانید شمع های کوچک و بزرگی را در قالب تزئین و استفاده بسازید. ساخت شمع با سیلیکون در مقاله های دیگر سایت به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

 

پخت و تهیه غذا و میان وعده

در هنگام درست کردن دسر و غذاهای خود به جای مصرف کردن ظروف مختلف و شستن همان ظروف پس از اتمام کار، از این قالب ها استفاده کنید و پس از اتمام پخت تنها همان چند قالب استفاده شده را بشویید.

نگهداری مواد غذایی در فریزر

اگر شما از جمله افرادی هستید که باقی مانده مواد غذایی خود را در یخچال یا فریزر نگهداری می کنید، این قالب ها بهترین انتخاب برای نگهداری هستند. با این کار شما می توانید مدت زمان بیشتری مواد را نگهداری کنید.

ساخت مکعب اسفنجی

سبزیجات و میوه ها را برای تهیه ی اسموتی در قالب قرار دهید. مثلا برای تهیه مکعب اسفنجی ، مقداری اسفنج را با کمی آب مخلوط کنید و مخلوط را در قالب سیلیکون بریزید و مکعب ها را فریز کنید ، سپس آن ها را به کیسه فریزر منتقل کنید. چند مکعب اسفنجی یخ زده را زمان تهیه اسموتی درون مخلوط کن بریزید. این روش را می توانید با انواع سبزیجات و میوه به کار ببرید.

قراردادن محصولات زیبایی در قالب

می توانید وسایل بهداشتی و زیبایی خود را در قالب های سیلیکونی قرار بدهید. می توانید مواد اولیه ماسک را در قالب ها بریزید.

درست کردن واکس معطر خانگی

موم های معطر را ذوب کرده و در قالب سیلیکونی بریزید و سپس بعد از سفت شدن از قالب خارج کرده و به عنوان خوشبو کننده هوا در خانه خود استفاده کنید.

قرار دادن وسایل کوچک

از حفره های قالب سیلیکونی برای مرتب نگه داشتن وسایل کوچک و یافتن آن ها استفاده کنید. سیلیکون را داخل کشو قرار دهید و وسایل کوچک را داخل حفره های آن بگذارید.