آموزش ساخت شمع برای مبتدی‌ها

در حالی که شمع‌ها به هر فضا گرما و نور می‌افزایند و خانه‌تان را زیباتر می‌کنند، اما برای همیشه دوام ندارند و خرید آنها می‌توانند کمی گران تمام شود. با این حال، شما می توانید آن ها را خودتان به راحتی با چند ماده ساده درست کنید. در این مقاله با آموزش ساخت شمع آشنا می‌شوید که به داشتن خانه‌ای زیبا کمک می‌کند. اگرچه انواع مختلفی از شمع ها وجود دارد، اما همه آنها شامل سه ماده اصلی هستند: موم، فتیله و ظرف.

پیش از این که ساختن شمع را شروع کنید، محیط را آماده کنید. سطح را با روزنامه یا یک کیسه کاغذ قهوه ای بپوشانید.

وسایل مورد نیاز برای ساخت شمع

  • قابلمه
  • اجاق برقی یا گازی
  • موم
  • فیتیله
  • ظرف (شیشه‌ای یا فلزی)
  • عطر (اختیاری)
  • رنگ (اختیاری)
  • سیخ یا چوب بستنی

مراحل ساخت شمع در خانه

مرحله اول:

فتیله شمع را در ظرف بگذارید. پیش از این که ظرف را با موم پر کنید، فتیله را در محل مناسبی در ظرف قرار دهید. بهتر است از یک ظرف شمع که قبلاً استفاده شده مجدداً استفاده کنید؛ این کار هم به صرفه است و هم برای محیط زیست ضرری ندارد.

می توانید فتیله را با فرو بردن آن در موم ذوب شده و سپس به سرعت چسباندن آن به کف ظرف وصل کنید. بگذارید موم پنج دقیقه بماند تا سفت شود. از طرف دیگر، می توانید آن را با یک چسب قوی هم به کف ظرف بچسبانید.

مرحله دوم:

موم را گرم کنید. برای این کار قابلمه را روی یک منبع حرارتی مانند صفحه داغ یا اجاق برقی قرار دهید. موم را اضافه کنید و اجازه دهید تا ذوب شود. این فرایند حدود 10 الی 15 دقیقه زمان می‌برد.

مرحله سوم:

پس از ذوب شدن موم، در صورت تمایل رنگ و عطر خود را به موم ذوب شده در قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند. عطری که اضافه می‌کنید نباید عطر معمولی باشد. این عطرها را می‌توانید از مغازه‌هایی که لوازم شمع سازی دارند تهیه کنید.

عطر شمع معمولاً روغن‌هایی معطر هستند که باید به موم ذوب شده اضافه کنید و چند ثانیه هم بزنید تا مخلوط شود. پر طرفدارترین اسانس‌ها برای بوی بهتر شمع، اسانس قهوه، لیمو، وانیل، گل رز، نارگیل، انبه، نعنا، شکلات، اکالیپتوس و … هستند.

اگر از رایحه‌های طبیعی خوشتان نمی‌آید می‌توانید روغن‌های معطر که با رایحه عطرهای معروف مثل شنل یا اکلت ساخته می‌شوند را هم تهیه کنید.

مرحله چهارم:

کمی صبر کنید تا موم خنک شود. قبل از اینکه موم را در ظرف خود بریزید، بگذارید چند دقیقه خنک شود. وقتی دمای دماسنج 140 درجه شد، زمان ریختن آن فرا می رسد. سپس به آرامی موم را در ظرف خود بریزید.

مرحله پنجم:

موم را در ظرف بریزید. برای این کار، موم داغ را با احتیاط داخل ظرف بریزید. از سیخ یا چوب بستنی استفاده کنید تا فتیله را در جای خود نگه دارید. فتیله را در جای خود نگه دارید، اما آن را نکشید.

برای جلوگیری از تاب خوردن فتیله خود در موم ذوب شده، باید آن را در جای خود محکم کنید. دو عدد چاپستیک را در بالای ظرف قرار دهید. فتیله را در این بین قرار دهید تا زمانی که موم سفت می شود، در مرکز باقی بماند.

مقدار کمی موم را در دیگ بگذارید تا بعداً ظرف شمع خود را پرتر کنید.

مرحله ششم:

اجازه دهید موم به مدت چهار ساعت در دمای اتاق بماند.

مرحله هفتم:

اگر پس از خنک شدن شمع، احساس کردید که لایه رویی شمع ترک و شکاف یا سوراخ دارد، باقیمانده موم را گرم کنید، شمع خود را هم کمی گرم کنید و موم را به آن اضافه کنید و اجازه دهید خنک شود.

مرحله هشتم:

طول فتیله شمع شما باید کمتر از 1 ونیم سانتی متر باشد. اگر هنگام روشن شدن، شمع سوسو می زند یا شعله بلندی دارد، فتیله را کوتاه کنید.

2 ایده برای زیباتر کردن شمع

  1. اضافه کردن گلبرگ به شمع

با یک قلم مو و مقداری از موم، گلبرگ های خشک شده علاقه خود را به کناره‌های ظرف بچسبانید. این کار را قبل از ریختن موم در ظرف مرحله پنجم انجام دهید. برای داشتن یک شمع رنگارنگ تر، گلبرگ ها و برگ های مختلف را با هم مخلوط کنید. همچنین می توانید روغن معطری را اضافه کنید که با گلبرگ های گل مورد استفاده شما مطابقت داشته باشد.

  1. شمع‌های رنگی بسیازید.

در مرحله دوم، مداد شمعی خرد شده را به موم ذوب خود اضافه کنید. برای هر شمع به 12 تا 15 پاستل نیاز دارید. برای ایجاد زیباترین رنگ، رنگ‌ها را در همان خانواده رنگ انتخاب کنید!

اکنون که با آموزش ساخت شمع در خانه آشنا شدید، می‌توانید برای دکور خانه‌تان یا حتی هدیه دادن به یک نفر از آن استفاده کنید. می‌توانید در کنار شمع‌ها از یک دسته گل زیبا استفاده کنید تا جلوه آن را بیشتر کند. راه های بی پایانی برای سفارشی کردن شمع های خود وجود دارد، بنابراین خلاق باشید و از آزمایش کردن نترسید.